donderdag 29 september 2016

Omgaan met Moeilijke mensen l Als je het kunt voorspellen, kun je het (vaak) voorkomen.


Het zal ook wel eens lastig zijn om met mij om te gaan?! BAMMM
Uw coach gaat zich deze week opnieuw verdiepen in beter omgaan met 'moeilijke' mensen. Opfrissen kan geen kwaad want ook voor mij is het zelfs na een twintigtal jaar praktijkervaring niet altijd een pretje om met mijn medemens om te gaan.

Praktijk genoeg, nu wat bijlezen, begonnen met een kort artikel uit Goed Gevoel. Als je het kan voorspellen kan je het voorkomen. 

De bezorger van de online-winkel is onderweg met enkele nieuwe boeken over het thema lees ik zonet in hun mail 
.. meestal toffe mensen onder stress, ik zal vriendelijk de deur openen. 

Warme groet van uw coach Clark Kent, your friend in the sky


Hoe omgaan met moeilijke mensen?





Moeilijke mensen, ze zijn overal. In je huis, in je buurt, op kantoor, in je hobbyclub. Ze bemoeilijken jouw leven, wekken een boel irritatie op en verspillen jouw energie. Ze op de juiste manier aanpakken, zal het leven een pak plezanter maken. Dat doe je zo:

1) Actie-reactie

Voor je kan veranderen hoe je met iemand omgaat, moet je veranderen hoe je op hem of haar reageert. Dat vergt dus ook een beetje zelfonderzoek. Wie ons irriteert, toont ons meestal een kantje van onszelf dat we niet leuk vinden. Je moet jezelf durven vragen: houdt deze persoon mij een spiegel voor. Bijvoorbeeld, een vriendin die chronisch te laat komt, wat jou irriteert, herinnert je er aan dat je de situatie altijd naar jouw hand wil zetten en dat je snel uit te sloffen schiet.

Onderzoek ook of jouw gedrag niet deels aan de basis ligt van het huidige gedrag. Heb je te veel toegegeven, of net te weinig? Besef dat het weinig waarschijnlijk is dat de schuld van het gedrag 100 procent bij de ander ligt.

Ook de oorzaak van je frustratie onderzoeken, kan tot verrassende inzichten leiden. Laat toe dat jij misschien ook iets moet veranderen, om de algemene verhouding te verbeteren.

2) Perspectief

Bekijk het ook eens uit het perspectief van de andere. Moeilijke mensen zijn 'moeilijk' omdat ze iets anders willen of iets anders doen dat jij (of de meerderheid of de rest van de wereld). Ze doen het op hun manier, en dat botst. Bekijk eens of je geen begrip kan opbrengen voor hoe zij dingen aanpakken, of misschien moet je wel vaststellen dat zij het eigenlijk niet zo slecht bekeken hebben.

Bedenk ook dat jij misschien ook een moeilijk persoon bent voor jouw moeilijk persoon: als het botst, dan is dat meestal gevoeld door beide partijen.

Een andere manier is te analyseren waarom je moeilijke persoon doet wat zij/ hij doet. Zoeken ze extra aandacht, voelen ze zich ondergewaardeerd of net té belangrijk, dan kunnen kleine gedragsaanpassingen van jouw kant al veel helpen. Geef hem/haar een extra lange knuffel, complimenteer hem/haar (gemeend!) of negeer verschillende van zijn/haar uitspraken.

3) Aanpak

Helpt dat allemaal niet, dan kan je een confrontatie overwegen. Over het algemeen is het dat alleen waard bij mensen die je heel vaak ziet of waar mee je je leven deelt. Verre familie die je amper ziet, of iemand die je eigenlijk niet goed kent, vallen daar dus niet onder.

De kans is echter groot dat de confrontatie niet het verhoopte resultaat oplevert: het valt in dovemansoren, of het roept zoveel weerstand op dat er ruzie van komt. Nettoresultaat: je staat even ver of nog verder van een oplossing. Bij dit soort mensen kies je beter voor een minder frontale aanval.

Voor je start
Bedenk wat er allemaal kan mislopen en ga uit van het allerslechtste geval. Overleeft jullie relatie de confrontatie of niet? Zo niet, kies dan voor een minder sterke aanpak. Zo ja, zet dan alles op een rijtje. Wat ergert je precies en waarom? Wat is jouw bijdrage daar aan? En hoe wil je dat dat verandert, en waarom? Wat wil je bereiken met die relatie? Voor je dit duidelijk in je hoofd hebt, heeft een confrontatie geen zin.

Blijf je vrezen voor een slechte reactie, probeer dan de reactie van de toehoorder tevoorspellen en jouw reactie daarop. Durf toe te geven wanneer een 'tegenargument' terecht is, ook als het kwetst.

Deze tips helpen bij het voeren van het Grote Gesprek:

1) Kies een plaats en tijdstip waar je niet zal gestoord worden en tijd hebt voor elkaar

2) Start met een gemeend compliment, en leg uit dat je het gesprek nodig acht omdat je om elkaar geeft en de relatie wil verbeteren.

3) Richt je op het gedrag, niet de man/vrouw. Het is moeilijk om die twee te scheiden, maar wel noodzakelijk. Vergelijk het met een kind disciplineren, dan zeg je ook 'het is stout dat je op de muur hebt getekend' en niet 'wat ben je een stout kind'.

4) Wees specifiek over wat je dwarszit. Vage commentaren brengen geen zoden aan de dijk: het duwt de tegenpartij in de verdediging en uiteindelijk weet niemand wat het probleem precies is. Verwoord dit altijd in een ik-boodschap en niet in een jij-boodschap. Bijvoorbveeld: "Ik heb er een probleem mee dat je niet op tijd bent voor een afspraak met mij" in plaats van "Jij bent altijd te laat".

5) Wees specifiek over wat je wil veranderen. Afbreken is niet voldoende, opbouwen is ook belangrijk. Reik meteen terug de hand in een voorstel dat duidelijk een inspanning van beide partijen vergt. Niet: "Jij moet meehelpen" maar wel "Het zou leuk zijn als je zou helpen met de afwas en de boodschappen". Leg ook uit waarom dat voor jou belangrijk is.

6) Koppel terug. Vraag zo snel mogelijk feedback aan de tegenpartij. Doe je dat niet, dan wordt het een preek. Natuurlijk heb je schrik om hun kritiek en/of antwoord te gaan horen, maar het wordt nooit echt een dialoog als niet beide partijen in het gesprek zijn betrokken.

7) Let op je lichaamstaal en je intonatie. Gek genoeg is wat je zegt veel minder belangrijk dan hoe je het zegt.

Een minder directe aanpak

Een confrontatie kan niet iedereen aan. Soms zijn omwegen nodig om het uiteindelijke doel te bereiken. En soms kan je niet anders doen dan het leefbaar houden voor jezelf, door bepaalde strategieën te ontwikkelen.

a) humor. Gebruik humor om het gedrag onder de aandacht te brengen. Hou dit speels en luchtig, maar alleen sociale nitwits snappen na een aantal keer de verborgen boodschap niet.

b) gebruik
 de irritante kantjes van de ander tot jouw voordeel. Heb je een vriendin die veel kritiek levert, betrek haar dan al vroeg bij het beslissingsproces. Dat voelt tegennatuurlijk, maar door de betrokkenheid zal ze minder kritiek leveren én als ze gelijk heeft, wordt er tijd en geld bespaard. Betweters schakel je in als jij iets wil weten, en streverige types laat je vervelende opzoekwerkjes doen. Zij zijn in hun element, en jij wint erbij. Simpel.

c) "Als je het kan voorspellen, kan je het voorkomen"
. Komt er een irritante collega weer jouw richting uit, verlaat dan je plaats of doe alsof je in een zwaar telefoongesprek zit. Na een tijdje zal ze minder langs komen.

d) Hou het laatste woord. Bedank voor ongewenst advies, glimlach eens of schenk er weinig aandacht aan. Stopzinnetjes als 'Allez, zo tof' of 'Weer iets dat ik weet' kunnen worden doen.

e) Maak je uit de voeten. Verzin een excuus om er onderuit te komen. Niet erg netjes, wel erg bevredigend.

f) gebruik een opening. Maakt je moeilijke persoon een opmerking die té mooi is om te laten liggen, aarzel dan niet en dien haar/hem van repliek. Het is het ideale moment, en doe je het niet, dan krijg je er spijt van.

Hou in gedachten dat sterktes ook zwaktes inhouden, en elke zwakte wel een sterkte heeft. Vrienden die niet op tijd zijn, leven relaxter; wie je onbedoelde goede raad geeft, heeft soms gelijk en kritische types maken dat je verder mikt. Of: elk nadeel heb ze voordeel. (edp)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten