vrijdag 25 maart 2016

Mediteren met coach 52, Will Bowen en mindfulness Part 2

In blog 34 over mindfulness liet ik Will Bowen aan het woord, hij begon er op dat moment een serie over.
We volgen de auteur van 'a complaint free world' deze week.
Het komt mij goed uit, ik ben terug begonnen met het paarse bandje rond mijn pols omdat ik merkte soms te klagen over iemand. In deel twee komt het toevallig aan bod.

Wat zegt Will vandaag ?

- Je bent je niet bewust van je eigen gedachten en gevoelens. Wel ben jij je bewust van je reacties, van verhalen die je jezelf vertelt, van herinneringen aan gedachten en gevoelens,
maar niet van je gedachten en gevoelens want die zijn er NU en jij bent nu bezig met denken
- Meditatie is mentale oefening, puzzelen (sudoku) is dat niet.
- Ook gaan wandelen in het bos, is geen meditatie (maar kan het wel worden).
- Sit and Stay zijn twee dingen die je geest (net als een ongetrainde puppy) niet graag doet, het is eenvoudig en tegelijk lastig.
- In het Westen worden we opgevoed dat je dichter bij god komt door te werken, en zitten is niet werken dus nutteloos
In het Oosten is dat anders.
- Als je eindelijk eens totaal wegdroomt en niks denkt - je maakt dan Alfa-golven aan - dan roepen mensen je terug bij de zaak. 

En dan komt de les die voor mij nu geldt, nu ik neig tot klagen:

- Observeer jouw gedachten en stop ze in denkbeeldige vakjes; zelfkritische, nostalgische, doe-gedachten, irriterende, boze, bezorgde of angstige, grootheidswaan, afleidende, enzovoorts ..

- (08:10) Je gaat dit ook doen in je echte leven. Bijvoorbeeld; Er kruipt iemand voor en je denkt 'nu heb ik me toch een irriterende gedachte' .. en je laat het er bij. 

- Zo is er oneindig veel kans om te oefenen.

- Als je het gemakkelijk wilt maken voor jezelf, mediteer dan. Mediteren is wat ik één keer per dag haat maar dan denk ik aan volgende reclame uit 1973 met Morgan Freeman
'Listerine, the taste you hate twice a day' 




- Mensen irriteren je om het beste in je naar boven te brengen. Denk 'Hoe kan ik hier uit leren?', 'Wat staat me nu te doen?'.
(20:19) En geduld is nooit wat je moet leren want dan bedoelen mensen meestal ik ga dit tolereren totdat hij sterft of vertrekt. Daar leer je niks uit. 



Een oud-collega van me vertelde dat ze op één van haar jobs een medewerkster had die haar het leven
zuur maakte. Op een dag besloot Esther haar collega met haar gedrag te confronteren en ze kreeg als antwoord:
'inderdaad maak ik je het leven zuur, ik ben de Esther-pester'. 
Esther zegt dat ze sindsdien minder moeite heeft met gelijk welke collega die ze ooit kreeg. 
Ze is van de Esther-pester af, en is er blij om. Toen ze de les geleerd had, verdween haar leraar.

Will Bowen zegt dat de sacred clowns (een Indiaanse clan-rol zoals de chief en de medicijnman 12:01) , de idioten en irritante mensen, uit je leven verdwijnen op het moment dat je de les leerde die ze brachten.

Ik trek me daar aan op. Mensen anders benoemen, of een reden geven aan hun rol, maakt het gemakkelijker om er een tijdje mee om te kunnen zonder er over te zeuren.

O ja, ik heb gemediteerd maar niet elke dag zoals het wel zou horen. Dus deze week dwng ik mezelf weer op mijn bankje te gaan zitten. Gewoon opnieuw. 

Tot morgen, groeten van coach Clark Kent,

(Ganesh staat vaak afgebeeld met een voet op een muis. De muis staat voor begeerte en dolle gedachten, met de voet houdt de Olifant god de muis in bedwang .. maar ik ken er niks van, dat vertelt Will Bowen 09:50) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten