dinsdag 9 februari 2016

Mediteren met coach 34, YouTube Filmpje, Weer helemaal bij met Will Bowen !



Week 5
Als je denkt niet meer te kunnen volgen, geen nood, dit filmpje helpt je te beginnen. 

De 8 weken trainingen van Edel Maex en van Chade Meng Tan lopen opvallend gelijk.
Week vijf gaat over het zelfhelende vermogen en over de wereld veranderen (Mengs' humor)
Daarbij hoor je te oefenen: drie kwartier zitten de ene dag, drie kwartier bodyscan de andere.

Ik probeer je op het spoor te zetten van fatsoenlijke mentoren als Victor Frankl, Pema Chodron, , Jon Kabat Zin, allemaal recente mensen van deze moderne wereld (geen bestofte of zweverige types, en geen hacks die mee doen aan de mindfulness hype). Grondleggers in de westerse wereld.

Will Bowen is daarbij één van mijn favoriete auteurs en sprekers (duidelijk, niet belerend, veel herkenbare voorbeelden, humor, gemakkelijk te contacteren, modern).  
Ik leerde zijn werk kennen door het programma om 21 dagen niet te klagen. 
Hij begint nu een serie over mindfulness, het eerste filmpje is van deze week! Het is dus niet te laat om mee te beginnen doen!

Bekijk dit zeker wel.

Cool Clark. Thanks for the note. Hope you enjoy the series (Will Bowen).

Wat hij in dit filmpje zegt :

- mindfulness is niet religieus
- mindfull zijn is enkel en alleen bewust zijn van jouw eigen gedachten en gevoelens
- wij kennen onze eigen gedachten en gevoelens niet ook al denken we van wel.
- zestigduizend gedachten op een dag, en het meeste daarvan is rotzooi of verhalen of zaken van anderen
- ons brein is moet leren zitten en blijven (sit and stay) zoals een puppy
- mediteren is simpel maar niet gemakkelijk
- mediteren is mentale oefening
- mediteren is doen wat een ongeoefend brein haat (sit and stay)
- bij mediteren komen gedachten op waarmee je niets gaat doen, alleen maar in een vakje steken

- minuut  19:09 !
zijn vier richtlijnen bij het mediteren zijn héél goed (rechtzitten, het derde oog, inademen - uitademen benoemen, gedachten catalogeren). 
- "Wanneer mijn leven rustiger wordt, dan ga ik proberen mediteren" zeggen mensen me wel eens. Ik wil dan antwoorden "En de dag dat ik fit ben, ga ik sporten". 

Ben je weer helemaal mee? Goed zo. Hoe ging de meditatie? Ja, ook al was het 'maar' een half uurtje per dag (het moet aangenaam blijven).
Ik weet dat Edel Maex nooit 'streng' was voor de cursisten als het hen niet altijd lukte. Geef gewoon niet op en begin steeds opnieuw, steeds opnieuw .. 

Ik ga nu op mijn bankje zitten. Zwemmen deed ik al, en gisteren deed ik de bodyscan. Oh ja, ik ben genezen van de man flu.

groeten van coach Clark Kent, zelf ook bezig aan de training samen met jou


Geen opmerkingen:

Een reactie posten