zaterdag 23 januari 2016

Mediteren met coach 21, Je geest als de hemel, Jouw gedachten en emoties als wolken.


Mijn meditatie en beweging voor vandaag zitten er op. Een half uur was me te moeilijk vanwege klusjes, het werden twee kwartiertjes (eentje op mijn bed, eentje op mijn bankje). Dat is ook prima.
Hoe was het voor jou ?

Hoofdstuk vijf van doorzoek jezelf  van Chade Meng Tan heeft deze titel (p.120). In de maalstroom van je leven van Edel Maex begint hier zelfs mee.

Je brein, je geest, wilt altijd maar gaan ! ,
en houdt je bezig met ongecontroleerde gedachten en emoties.

Het brein is als een temperamentvol wild paard.
Je wilt het berijden. Je wilt er heus geen tamme knol van maken, maar de onstuimigheid en het chaotische wil je wel beheersen i.p.v. dat het jou beheerst.

John Kabat Zin vertelt in een van zijn audioboeken dat hij een vriend had die wilde leren mediteren om wat meer evenwicht in zijn leven te hebben. Vriend wetenschapper was echter heel bang dat hij door te mediteren zijn geest zou verstoren, want zijn brein werkte voor zijn vakgebied optimaal.
Stel dat ik dat verlies ! zei de wetenschapper.
Stel dat je het nu pas vindt, zei John.
De man is nog steeds een gerenomeerd wetenschapper, hij mediteert regelmatig en kent nu ook rust en orde in de rest van zijn leven.

In het oude China liep een reiziger langs de weg. Een man op een paard kwam hem tegemoet, het dier rende in volle galop.
" Wat een haast, " riep hij de ruiter toe, " waar gaat je reis naartoe ? ". 
" Ik zou het niet weten, " hijgde de ruiter, " dat moet je aan het paard vragen ". 

In meditatie ervaar je dat jij (je wezen, je geest, je diepste ik) niet jouw emoties en gedachten bent.
We zeggen wel 'ik ben boos', 'ik ben verdrietig', 'ik ben blij', 'ik ben gejaagd',
maar eigenlijk ervaar je blijheid, boosheid, angst, afschuw, geluk, verdriet, maar je bent het niet ! 

Een emotie of een gedachte is een wolk (witte, grijze, donkere, roze..). 
Ons diepste wezen is als de hemel.
De wolken zijn de hemel niet, het zijn vluchtige verschijnselen aan de hemel, ze komen en gaan. 

Als je dit inzicht hebt gemaakt, en gevoeld in je lichaam, in meditaties, dan zul je innerlijk veranderen.

Ik beloofde je voor dit weekend een filmpje, en we volgen het boek van Google werknemer nummer 107, Chade Meng Tan, dus laat ik hem graag vertellen over dat paard en zo.
Het is even wennen aan het taaltje, maar zijn humor is geweldig.

Van uw coach Clark Kent alvast de groeten. Blijf experimenteren, geef niet op bij een bult in de weg. Ik was vandaag ook in doe-modus, maar twee kwartiertjes heb ik toch maar mooi geflikt eh.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten