vrijdag 16 mei 2014

Sire Geef Mij Honderd Dagen , en ik zal niet meer klagen

88 dagen ver in de uitdaging met het paarse polsbandje om 21-dagen-aan-één-stuk-klaagvrij te zijn (A Complaint free World | Will Bowen)
Will Bowen 2 - Clark Kent 13

Ik vond de commentaar van Will Bowen toen hij van 16 dagen weerom naar dag 1 ging sterk 'Back on day 1, how?, well, no comment'.


Gisteren is Blauw-Zwart zijn trouwste supporter verloren, voormalig-eerste minister Jean-Luc Dehaene.

'Ik ga graag naar de 'foet'bal. Anderen zeggen wel eens dat ik daar tenminste niemand kwaad doe' 

'geen commentaar' was zijn favoriete antwoord op vragen van journalisten.

Ik hield van zijn grote brillen, toevallig droeg ik op de dag van zijn overlijden een Cazal zoals hij, en was ik in Laken (maar ik zag er de koning niet).




































Kranten staan er nu vol van , een groot staatsman is heengegaan enzovoorts. Je mocht hem, of niet. Hij was een opvallend figuur http://album.gva.be/foto-album/jean-luc-dehaene-overleden.aspx, hilarisch volks (maar ab-so-luut niet dom) http://www.knack.be/nieuws/belgie/in-beeld-jean-luc-dehaene/diaporama-normal-143511.html , een veel besproken figuur. Hij wist zeker van aanpakken in lastige tijden.
was onomwonden of totaal ongeïnteresseerd .. altijd fotogeniek

Ik vroeg deze week tijd tot september om iets te fiksen en toen dacht ik - werkelijk ! - aan J L. Ik moest glimlachen in mijn ellende want in mijn hoofd hoorde ik hem zeggen :

'Sire , geef mij honderd dagen'

heel bemoedigend : ook het Brabants Trekpaard , de Loodgieter , had tijd nodig om zaken te fiksen.

Ik las al de gazetten in de loungy-zithoek terwijl men mijn nieuwe wagen nogmaals afstelde, a trip down
memory lane werd het.
Tijdens zijn jaren als eerste minister vond ik 'm doortastend, een leider, én hilarisch op het scherm (het kon hem niks schelen) ..nadien kreeg hij meer en meer de reputatie van een graaier, een politicus-oude-stijl, zonde.

Jean-Luc was van-alles, iedereen heeft daarover gelijk, én wat hij zeker was, was géén-klager !
Als hij niks goeds te vertellen had, zei hij 'ik antwoord niet op hypothetische vragen' | 'geen commentaar' | of hij liep stug door | klapte de deur dicht (met de hand van de journalist er tussen) | deed een cameraman vallen | bekeek u eens scheef | .. Wat een figuur ! ,

maar klagen daar heeft niemand hem op kunnen betrappen.

Uw coach Clark Kent had als voortrekker ooit een bijnaam , J L werd 'Den Dikke' | 'Het Varken' | 'mr. Jackpot' genoemd. En was hij brutaal ? O ja.

'Veel commentaar'
Wat ik van hem onthoud, is dat het er-bij-hoort om niet steeds geliefd te zijn, zéker niet bij veranderingen, en als het tijd is om te handelen. Alvast kan ik er door de beelden die ik van hem heb in komen dat iemand zich wel-eens onpopulair moet opstellen.
J L verzamelde cartoons over zichzelf, cultiveerde de grappen en beledigingen over hem. Het maakte hem alleen maar populairder.


Wie niet klaagt moet soms wel zwijgen, en dat vindt niet iedereen plezant of sympathiek.

Dehaene droeg er wel zorg voor dat hij tussendoor joviaal was, en dat vriend-en-vijand steeds op zijn woord kon afgaan

'Overeenkomen was lastig, maar wanneer je uiteindelijk een afspraak met hem had, dan kon je er van op aan dat hij zich er voor honderd procent aan hield.'
Guy Verhofstad 

Afscheid van een compleet klaagvrij man.
Klaagvrije groeten en innige deelneming van coach Clark Kent,




OK, thus far, I ACTUALLY HAVE NOT COMPLAINED. I’m just STATING FACTS. And, I am SPEAKING DIRECTLY AND ONLY TO THE PERSON WHO CAN AFFECT THE CHANGE THAT I SEEK. Therefore, I had remained Complaint Free.

HOWEVER, when I got in the car afterwards, I GRIPED aloud for about: 30 seconds until I caught myself laughed and switched my bracelet.

(Will Bowen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten