zondag 16 december 2012

Leren mediteren [21] - Week 2 - Oliepeil ! - over Grenzen


coach Clark Kent gaat met jou samen leren mediteren. Een gratis training die je leven veranderen zal !

We zijn in week 1 van 8, dag 7 en dat betekend dat we morgen Week 2 beginnen,
die gaat over grenzen.

Pagina 's 89 en 90 van het boek Mindfulness van Edel Maex vind je gemakkelijk door de woorden mindfulness, en grenzen in te geven op google. Je komt terecht bij het boekvoorbeeld op ;

http://books.google.be

Signalen zoals pijn en vermoeidheid van je lichaam voelen is één, er rekening mee houden is een ander paar mouwen. 


Sommige mensen rijden met de wagen totdat het benzinelampje op rood staat vooraleer ze tanken, anderen rijden door totdat ze stil vallen. 


Uw coach vindt dat voorbeeld nog lachwekkend, maar het wordt pas problematisch als het je oliepeil is dat laag staat want dan rijd je de motor kapot


Edel stelt in zijn boek vragen zoals ; stop jij als je van plan was te stoppen?, of ga je nog door omdat anderen dat verwachten?, of totdat je letsels oploopt?


Trainen is heus goed, gezond zelfs, maar je grenzen laten afhangen van zaken buiten jezelf is gevaarlijk. Niemand anders kan jouw grenzen aanvoelen.


In mindfulness leer je jouw automatismen en verwachtingen rond grenzen kennen. Je leert bewuster met je grenzen bezig zijn.

Je mag wel eens over je grenzen gaan, zo lang jij je er maar bewust van bent en weer herstelt.
Je leert wijs met grenzen omgaan.





Als mijn eigen zelfcoach en jouw coach geef ik jou hier al de meditatie met de stem i.v.m. grenzen. We beginnen er orgen mee, dan vertel ik meer over week 2.

Ja, vandaag deed ik mijn bodyscan, en viel in slaap net voor de laatste instructies over ademen doorheen je lichaam. 

Goed, die adem-oefening deed ik bij het wakker worden dan. 

De Dalhai Lama zegt dat slapen de beste meditatie is, dus ben ik mild voor mezelf al had ik bewust moeten blijven bij het mediteren. 
Ik heb het tenminste gedaan, heb er tijd voor gemaakt.

..en dat slapen denk ik nu is een signaal. Ik ben gisteren al iets voor 22:00u gaan slapen zodat ik nog kon lezen in mijn thriller en toch op tijd sliep, voor dat mijn vrouw naar bed kwam.


Stel dat je een dagje bodyscan overgeslagen hebt ! 


Mijn cliënten denken en hopen altijd dat er iets positiefs gaat gebeuren. En dan krijgen ze de opdracht om te oefenen zonder proberen iets te bereiken. En dan ook nog om tijdens de acht weken niet te oordelen over het programma. 
Lukt dit jou nog ? Goed bezig !

Hier dus de stem van de week ; ook in blog [00] staat ie nu.



Veel oefen-genot, ik doe mee.

namaste

coach Clark Kent


Vrijheid heeft beperkingen, maar geen grenzen.


David Lloyd George, Brits politicus, 1863-1945








Geen opmerkingen:

Een reactie posten