vrijdag 13 juli 2012

Klaagvrij: Waarom klagen mensen ? 5 Redenen. Like a Boss


Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 17/ dag 32 met het paarse bandje om de pols.

Damn ! begin vanavond dag 1, en ben al enkele keren 'gestruikd' vandaag zou Elio di Ruppo zeggen. Maar ik neem het op Like a Boss

















Ik ben weer op ongeveer 1 uur zonder klagen, mopperen, zeuren of roddelen.
Ik nam een halve dag vrij, maar moest nog ontzettend proppen om alles te doen. Mijn kids - 3 tieners - zaten alleen thuis dus te lang blijven was geen optie. Thuis had de 13-er zich al flink laten gelden..

Laten we het dus maar over het weer hebben. Een veilig onderwerp ?

Aangezien de zon zich verbergt en het tropisch vochtig is, klaagt zowat iedereen die ik tegenkom over het weer. Mee gaan klagen om contact te maken, is een bijna natuurlijke reactie. Ik weersta er aan door:
- me bewust te zijn van die neiging te klagen over het weer.
- complimentje: 'mooie paraplu heb je', of 'je bent toch met de fiets gekomen, moedig hoor'
- niet op in gaan of ontwijken: 'Juist ..heb je gehoord over..'
- positief: 'de schildpadden houden er van', 'goed voor de tuin', 'zaterdag wordt een droge dag, daarvan ga ik genieten'.
- humor (mijn favoriete reactie): ik beantwoord klagen meestal met een grapje bvb. 'echt winkelweertje''

Een mooi voorbeeld
Jim, klusjesman/ chauffeur, brengt elke dag drie maal 150 maaltijden.
Hij neemt dan ook de afwas mee op open rolrekken. Daarvoor moet met wagentjes tussen het gebouw en zijn camion rijden. De stoep is er ongelijk, op de plateau 's ligt alles los, een hachelijk werkje dat ik hem niet benijdt. Vaak help ik hem gauw een handje en praten we kort.

Vanmorgen regende het, hij was doornat. Ook vielen enkele borden, bestek en vuil uit een wagentje op straat en over hem heen. In plaats van te klagen zei hij:
'Het kon erger, de zon zou schijnen! Stel je voor!'
Zijn uitspraak was zo leuk dat ik ze die dag zelf ook enkele keren gebruikte als mensen kloegen over het weer. Waarom zou je geen grapje lenen ?

Hoe verder ik geraak in de 21dagenuitdaging hoe meer tegenzin ik krijg om het bandje van pols te verwisselen. Als vanzelf kom ik op alternatieven om dat te voorkomen. Als de mond niet meer koopt, stopt de geest met klaaggedachten en produceert andere gedachten. Ik voel dat het zo werkt.

Waarom klagen mensen? In het boek van Will Bowen wordt gesproken over to gripe (klagen, zeuren).
Why we gripe. Informal. To complain naggingly or petulantly; grumble (vertalen.nu)
Klagen is corrosief. Toch blijven we het doen. Waarom doen we iets dat slecht voor ons is?
Will Bowen geeft vijf redenen waarom mensen klagen (zeuren, roddelen).
G R I P E
G get attention                                                             Aandacht krijgen

R remove responsibility                                              Onder verantwoordelijkheid uitkomen

I inspire envy                                                               Afgunst oproepen

P Power                                                                       Macht, invloed

E Excuse poor performance                                       Slechte resultaten, slecht gedrag goedpraten

 Als je jezelf of een ander hoort klagen, ga dan eens na wat de achterliggende reden kan zijn.
Vaak is het om een sociale behoefte voldaan te krijgen.

Onder welke van de 5 categorieën valt deze misplaatste manier van proberen? (soms in meerdere tegelijk/ wij zijn complex)

Vanaf morgen bespreek ik elke reden kort en geef ik voorbeelden. Ik vertel je ook hoe het mij vergaat.

Ik wens je veel succes met jouw uitdaging.
Ik wens je een prettige avond en een klaagvrije avond,
Coach Clark Kent

1 opmerking: